Olen pienestä tytöstä asti rakastanut elokuvia ja pahimpina teinivuosinani muistan jopa valvoneeni The Annual Academy Awardsia katsoen. Eikä se edes riittänyt: ne oli myös nauhoitettava. Samoin päivää - paria myöhemmin lähetetty kooste.
Enää en istu koko yötä show´ta seurate. Nykyisin mulle riittää, että tarkistan voittaneet elokuvat aamulla herättyäni. Jälleen eilen Oscar went to monelle ihan oikealle, mutta myös todella väärälle ehdokkaalle. Kävin juuri sopivasti perjantaina ystäväni kanssa nostalgisessa Maximissa katsastamassa The Theory of Everything. Elokuvan äärimmäisen romanttisiksi leikattuja trailereita nähneenä odotukseni olivat ehkä liian korkealla, sillä musta juonesta jäi puuttumaan "se jokin" – en osaa sanoa mikä. Lopun tapahtumat puhekyvyn menetyksestä avioeroon ja muuttoon rapakon taakse esitettiin alkuun verrattuna pikakelauksena ja se sai elokuvan kosmoksisen taian karisemaan. Alkuperäisteokseen en ole (vielä) tutustunut, mutta haastattelujen perusteella ymmärsin, että elokuva jäljittelee aika tunnollisesti Jane Hawkingin elämänkertaa. Sen verran tunteisiin vetoavasta elokuvasta oli kuitenkin kyse, että jouduin teatterin pimeydessä nyyhkyttämään ja Eddie Redmayne ainakin enemmän kuin ansaitsi pystinsä! Muuten mulla ei juuri ole hyvää sanottavaa tämänvuotisista palkituista: Birdmanin voitto parhaan elokuvan kategoriassa oli ennakkosuosiostaan huolimatta musta erikoista. Elokuva on kuitenkin niin outo ja esim. Boyhood on kokonaisuutena vaikuttavampi. Julianne Moore oli varma voittaja henkilökohtaisen taustansa (kolme aiempaa ehdokkuutta ilman voittoa) ja Still Alicen tarinan vuoksi: eihän Alzheimeria käsittelevää elokuvaa voi jättää huomiotta pääkategorioissa. J.K. Simmons taas oli ehdottomasti miessivuosaehdokkaista paras, mutta Patricia Arquetten parhaan naissivuosan voitto tuntui olevan ainoastaan lohdutuspalkinto Boyhoodille, jonka Oscar-saalis jäi kaikkien yllätykseksi niin heikoksi. Sama pätee The Imitation Gameen: oikea vastaanottaja parhaan naissivuosan pystille olisi mielestäni ollut Keira Knightley. Parhaan musiikkikappaleen Oscarin voittanut ”Glory” elokuvasta Selma pääsi kuitenkin Best-soittolistalleni Spotifyssa.
Enää en istu koko yötä show´ta seurate. Nykyisin mulle riittää, että tarkistan voittaneet elokuvat aamulla herättyäni. Jälleen eilen Oscar went to monelle ihan oikealle, mutta myös todella väärälle ehdokkaalle. Kävin juuri sopivasti perjantaina ystäväni kanssa nostalgisessa Maximissa katsastamassa The Theory of Everything. Elokuvan äärimmäisen romanttisiksi leikattuja trailereita nähneenä odotukseni olivat ehkä liian korkealla, sillä musta juonesta jäi puuttumaan "se jokin" – en osaa sanoa mikä. Lopun tapahtumat puhekyvyn menetyksestä avioeroon ja muuttoon rapakon taakse esitettiin alkuun verrattuna pikakelauksena ja se sai elokuvan kosmoksisen taian karisemaan. Alkuperäisteokseen en ole (vielä) tutustunut, mutta haastattelujen perusteella ymmärsin, että elokuva jäljittelee aika tunnollisesti Jane Hawkingin elämänkertaa. Sen verran tunteisiin vetoavasta elokuvasta oli kuitenkin kyse, että jouduin teatterin pimeydessä nyyhkyttämään ja Eddie Redmayne ainakin enemmän kuin ansaitsi pystinsä! Muuten mulla ei juuri ole hyvää sanottavaa tämänvuotisista palkituista: Birdmanin voitto parhaan elokuvan kategoriassa oli ennakkosuosiostaan huolimatta musta erikoista. Elokuva on kuitenkin niin outo ja esim. Boyhood on kokonaisuutena vaikuttavampi. Julianne Moore oli varma voittaja henkilökohtaisen taustansa (kolme aiempaa ehdokkuutta ilman voittoa) ja Still Alicen tarinan vuoksi: eihän Alzheimeria käsittelevää elokuvaa voi jättää huomiotta pääkategorioissa. J.K. Simmons taas oli ehdottomasti miessivuosaehdokkaista paras, mutta Patricia Arquetten parhaan naissivuosan voitto tuntui olevan ainoastaan lohdutuspalkinto Boyhoodille, jonka Oscar-saalis jäi kaikkien yllätykseksi niin heikoksi. Sama pätee The Imitation Gameen: oikea vastaanottaja parhaan naissivuosan pystille olisi mielestäni ollut Keira Knightley. Parhaan musiikkikappaleen Oscarin voittanut ”Glory” elokuvasta Selma pääsi kuitenkin Best-soittolistalleni Spotifyssa.
Mutta se Oscar-humusta. Tavallisten pulliaisten elämässä vietettiin lauantaina pitkästä aikaa koti-iltaa - tosin viinitöntä sellaista. Pienen perheemme sommelier oli nimittäin unohtanut käydä Alkossa. Vesilinjalle pakotettu chef oli varautunut ruoanlaittosnackilla ja kahden ruokalajin
menulla: marmorifileepihvit, palsternakkapaistosta ja parsakaalia sekä crème
brûléet Maku-lehden ohjeella. Palsternakkapaistos oli Pinterestistä bongaamani uutuus, jota en
aiemmin ollut kokeillut:
Gruyere-palsternakkagratiini
3-4 palsternakkaa
1 sipuli
3 dl kermaa
¼ tl muskottipähkinää
¼ tl valkopippuria
1 ¼ tl suolaa
3 valkosipulinkynttä
4-5 oksaa tuoretta timjamia
1 rkl jauhoja
150 g raastettua Gruyere-juustoa
voita
1. Laita uuni lämpenemään
200 asteeseen.
2. Kuori
palsternakat ja siivuta ne mahdollisimman ohuiksi. Pilko sipuli puoliympyrän
mallisiksi suikaleiksi. Voitele vuoka ja raasta juusto.
3. Asettele
palsternakkasiivut sekä sipulit, 2/3 timjaminoksista ja puolet juustosta
kerroksittain vuokaan. Säästä suurimmat palsternakkasiivut päällimmäiseen kerrokseen.
Paina kerrokset tasaisiksi – ei haittaa, vaikka välikerrokset
sekoittuisivatkin.
4. Kuumenna
kattilassa kerma ja mausta se muskottipähkinällä, valkopippurilla, timjamilla,
valkosipulilla ja suolalla. Suurusta kastike ruokalusikallisella jauhoja (itse
käytin pari ruokalusikallista Maizenaa) ja kaadan sen jälkeen vuokaan
tasaisesti joka puolelle. Pinnalle voit ripotella vielä jäljelle jääneen
juuston, pari timjaminoksaa ja hieman muskottipähkinää.
5. Paista sen
jälkeen foliolla peitettynä 50 minuuttia ja lopuksi vielä 10–15 minuuttia ilman
päällistä, jotta saat paistokselle kauniin rusehtavan pinnan.
Paistos oli palsternakkaa
käyttämättömälle hieman erikoinen, mutta hyvä lisuke pihveille. K-kaupan
lihatiskin poika oli puhunut mut ympäri ostamaan perinteisten sisäfileepihvien
sijaan marmorifileepihvit, mutta upeasta ulkonäöstä huolimatta ne osoittautuivat todella sitkeiksi enkä voi syyttää siitä muuta kuin lihaa, koska oma pihvimestarini
ei epäonnistu koskaan! Äidin reseptikirjastosta peritty sinappi-konjakkikastike
pelasti kuitenkin paljon: ennen pihvien vetäytymistä ne liekitetään
konjakilla, minkä jälkeen pannulle sekoitetaan vahvaa sinappia ja jatketaan
seosta noin 3 dl kermaa. Kastike on yksinkertaisuudessaan niin herkullista!
Sunnuntai kului aamulenkin ja salin voimalla, kun J lähti Lahteen pelailemaan. Yksin oli hyvää aikaa katsoa Virginia Woolfin ”Mrs. Dalloway" -romaanin ympärille rakennettu elokuva The Hours vuodelta 2002. Tähän saakka mulla oli ollut aukko elokuvasivistyksessä ja oli jo korkea aika korjata asia: kolmeen tasoon rakennettu juoni piti otteessaan suht. vähäeleisistä tapahtumista huolimatta.
Iltasella kotitutunut mies paistoi meille vielä lätyt. Olen huomannut, että yhden maito-osan korvaaminen kivennäisvedellä antaa lätyille kaivattua rapsakkuutta:
Lätyt alá Viivi (6-8
isoa lättyä)
2 munaa
2 dl maitoa
2 dl mantelimaitoa
3 dl vehnäjauhoja
½ tl suolaa
1 tl vaniljasokeria
1 rkl ruokosokeria
2 rkl voisulaa
1 dl kivennäisvettä
Vatkaa munien rakenne rikki.
Lisää joukkoon maidot, jauhot, suola, sokerit. Anna taikinan turvota liinan
alla minimissään ½ tuntia. Lisää voisula ja kivennäisvesi juuri ennen
paistamista niin saat lättyihin oikean rakenteen.
0 kommenttia:
Lähetä kommentti